W tej części naszego serwisu przedstawiamy bardzo szczegółowe informacje związane ze sporządzaniem rocznych rozliczeń podatkowych za rok 2024. Jednak bez obaw, nie musisz przedzierać się przez tę encyklopedię. Program PIT FORMAT umie to wszystko.
Tylko samodzielne złożenie PIT daje gwarancję uwzględnienia
wszystkich należnych Ci ulg i odliczeń !
Zwana również ulgą na ekspansję lub ulgą marketingową. Jej celem jest wsparcie polskich przedsiębiorstw, które zamierzają zwiększyć swoje przychody ze sprzedaży produktów poszukując nowych rynków zbytu. Dzięki niej od podstawy opodatkowania możesz dwukrotnie odliczyć wydatki, raz rozliczając je jako standardowy koszt uzyskania przychodu oraz drugi raz w ramach ulgi.
Ulga na ekspansję przeznaczona jest dla przedsiębiorców:
Dodatkowo należy zaznaczyć, że ustawodawca dopuścił do korzystania z ulgi jedynie tych, którzy sprzedają swoje produkty. Produktem są rzeczy wytworzone przez podatnika, materialne i zdolne do samodzielnego występowania w obrocie. Tym samy z preferencji nie mogą skorzystać m.in. podmioty zajmujące się pośrednictwem w sprzedaży, a także hurtownie. Istotne jest również to, że zgodnie z przepisami prawa cywilnego rzeczami są jedynie przedmioty materialne. W związku z tym podmioty produkujące rzeczy niematerialne (np. oprogramowania) również nie są uprawnione do skorzystania z ulgi.
Warunkiem który musisz spełnić aby móc odliczyć ulgę na ekspansję jest uzyskanie wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów. Zwiększenie wspomnianej sprzedaży możesz osiągnąć na trzy sposoby. W okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniosłeś koszty zwiększenia przychodów:
Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym.
W sytuacji, gdy skorzystasz z ulgi na ekspansję a żaden z powyższych warunków wzrostu sprzedaży nie zostanie spełniony, wówczas będziesz zobowiązany doliczyć kwotę uprzednio odliczoną, w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin spełnienia tych warunków. Istotne jest jednak to że ustawodawca nie określił o ile muszą zwiększyć się przychody, co oznacza że wzrost nawet o 1zł jest podstawą do skorzystania z ulgi.
Zgodnie z przepisami za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1) uczestnictwa w targach poniesione na:
2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Ustawodawca określił limit, do jakiego podatnicy będą mogli odliczyć koszty poniesione na ww. wydatki. Wartość odliczenia nie będzie mogła przekroczyć 1 000 000 zł w roku podatkowym. Odliczenia dokonujemy od podstawy opodatkowania, w zeznaniu PIT 36 lub PIT 36L za rok podatkowy, w którym ponieśliśmy koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.
W sytuacji gdy w danym roku podatkowym poniesiesz stratę lub uzyskasz dochód w wysokości niższej od przysługujących Ci odliczeń- masz prawo do odliczenia tych wydatków w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym skorzystałeś lub miałeś prawo skorzystać z odliczenia.
Odliczeń dokonujesz bezpośrednio w zeznaniu podatkowym PIT-36 , PIT-36L, PIT-36S, PIT-36LS.